JAK SE TVOŘÍ DĚTSKÉ POKOJE

Mirka Bienová shrnuje důležité poznatky, které získala při navrhování a realizacích dětských interiérů.

Při tvorbě dětského pokoje musíme myslet na to, že prostor musí dítěti splňovat všechny funkce, které dospělému plní celý byt. Druhou důležitou věcí je, aby zařízení pokoje rostlo spolu s dětmi. Obývací pokoj může zůstat tak, jak byl navržen, i mnoho let. Ale dětský pokoj a jeho proměny se musí promýšlet v časové ose. Děti rostou, jejich zájmy i potřeby se mění a od svého prostoru postupně očekávají jiné využití.

V dětském pokoji jsou důležité funkční zóny. Dispozice pokoje pomáhá dítěti od mala nalézt řád, k čemuž přispívá i konkrétní zařízení a barevnost, pochopit, že vše má své místo. V dětském pokoji je nutné vytvořit klidovou zónu určenou pro spaní a odpočinek, prakticky vyřešit pracovní stůl s dostatkem úložných prostor na učení a knihy, navrhnout místo pro aktivní vyžití v podobě lezecké ministěny, ribstolí, houpačky nebo skluzavky, případně definovat soukromý versus společný prostor pokoje. Z naší zkušenosti víme, že tatínkové řeší v dětských pokojích spíše praktické věci, jako jsou průchodky, kování nebo osvětlení, maminky zase přemýšlejí více o estetice a interaktivních prvcích, jako jsou domečky nebo výstavky.

Dětský pokoj je důležitým útočištěm dítěte, odkud vyráží objevovat svět a získávat zkušenosti s vědomím, že se může kdykoliv vrátit do svého soukromí, a to i v rámci jednoho pokoje společného pro více dětí. Pro děti je důležité, aby poznaly, co je jejich vlastní prostor. Rozměr pokoje není důležitý, chytrým řešením na míru je možné správně zařídit téměř jakýkoliv prostor.

Práce na dětském pokoji pro kluka a holku se neliší, vždy vycházíme z osobnosti konkrétního dítěte, se kterým se setkáme a kterou nám jeho rodiče přiblíží při prvním setkání. Zatím jsme ale realizovali víc pokojů pro holky, nejčastěji pak společné pokoje pro dva sourozence.

Od 8 let mívají děti už celkem jasnou představu o podobě svého pokoje, svoje nápady nám popisují a my s nimi pak konzultujeme i návrh. Nejvíce se jedná o řešení spaní pro ně a jejich kamarády, bavíme se také o barevnosti a oblíbených motivech. Často s dětmi prodebatováváme i větší nástěnky a jejich soukromé zašívárny. U předškolních dětí, pokud je rodiče namotivují, aby nakreslily představu svého budoucího pokojíku, pak z těchto obrázků vycházíme, respektive je přetváříme na řešení, která budou vyhovovat z dlouhodobého a funkčního hlediska.

Nedávno nás překvapila reakce pětileté holčičky, která vizualizaci svého nového pokojíku obrečela. Zjistily jsme, že však pláče proto, že v novém pokojíku „nebude mít svoje hračky“, ty totiž na vizualizaci chyběly. Když je pak v novém pokojíku našla, byla spokojená.

U každého realizovaného dětského pokoje procházíme stejné kolečko; navrhneme koncept pokoje, design nábytku a pohlídáme si, aby vedle estetiky vše splňovalo nároky na ergonomii, bezpečnost a praktičnost a aby každý detail měl svůj účel. Hledáme vhodnou dispozici, doporučujeme materiály, navrhujeme vlastní funkční a stylový nábytek, design pokoje dotahujeme až po vlastní autorskou grafiku. Odsouhlasený návrh realizujeme do šesti týdnů, v pondělí nastupují malíři a v pátek předáváme pokoj připravený k nastěhování.

23/2/2015 Barbora Baronová